Jak rozwijać biznes w Internecie? 5 praktycznych wskazówek

Dzisiaj przedsiębiorcy z sektora MŚP muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Dynamiczne zmiany na rynku, trudna sytuacja gospodarcza, coraz bardziej wymagający konsumenci i coraz większa konkurencja – wszystko to, sprawia, że prowadzenie własnego biznesu nie jest takie proste. Wielu właścicieli firm zastanawia się, jak docierać do większej liczby potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu. Kluczem do sukcesu jest tutaj promocja i prowadzenie aktywnych działań w Internecie.

Z roku na rok rośnie liczba internautów. Coraz więcej osób szuka firm, produktów i usług właśnie w sieci. To dlatego firmy, których nie ma w świecie online, giną wśród konkurencji i są skazane na porażkę. Trzeba bowiem iść z duchem czasu i pokazać swoją ofertę w Internecie, aby móc się wypromować, więcej sprzedawać i rozwijać. Obecność w sieci to już konieczność.

Jak z powodzeniem prowadzić działania w Internecie?

Z pomocą przychodzą tutaj narzędzia, których dostarcza marketing online. Najpierw trzeba jednak przygotować odpowiednią strategię e-marketingową, wszystko dokładnie zaplanować, a dopiero potem realizować działania. Co zatem po kolei trzeba zrobić? Ważne jest, aby:

  • określić swoją grupę docelową, czyli odbiorców sprzedawanych produktów lub usług, 
  • sprecyzować biznesowe cele, które powinny być realne i mierzalne, 
  • wybrać odpowiednie dla danej branży narzędzia oraz kanały, w których będzie prowadzona spójna komunikacja,
  • nawiązywać relacje z klientami – zarówno potencjalnymi, jak i obecnymi, 
  • na bieżąco analizować działania, monitorować wyniki i w razie potrzeby wprowadzać niezbędne zmiany.

Dzięki odpowiednim działaniom można przede wszystkim budować wizerunek i rozpoznawalność marki, docierać do nowych osób i zwiększać wyniki sprzedażowe.

Strona internetowa jako wizytówka firmy

Podstawowym narzędziem służącym do promocji firmy w sieci jest strona WWW. Jej posiadanie to już konieczność. Jest to wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa, miejsce do prezentowania oferty i kanał, który wspiera sprzedaż i pozwala biznesowi się rozwijać. Witryna powinna pokazywać firmę z dobrej strony i pozwalać potencjalnym klientom nawiązać szybki i wygodny kontakt oraz przede wszystkim prezentować ofertę w sposób czytelny, klarowny i zachęcający do podjęcia decyzji zakupowej.

Strona internetowa to często pierwsze miejsce styku klienta z przedsiębiorstwem. Powinna przyciągać uwagę i skłaniać do skorzystania z oferty, powinna również być atrakcyjna wizualnie, nowoczesna i funkcjonalna. Stronę należy zaprojektować zgodnie z zasadami UX (User Experience).

Chodzi tutaj o to, aby witryna wzbudzała wśród internautów pozytywne doświadczenia. Użytkownicy powinni szybko znajdować na niej potrzebne informacje. Strona musi być dziś także responsywna, a więc dostosowana do każdego urządzenia. Okazuje się, że aż 75 proc. klientów kupuje za pośrednictwem telefonu (1). Nowoczesna witryna internetowa powinna być intuicyjna i wygodna w użytkowaniu. Ważne jest też jej bezpieczeństwo i szybkość działania.

Co istotne, witryna internetowa to również kanał wspierający sprzedaż produktów i usług. Za jej pomocą można zdobyć nowych klientów przez całą dobę 7 dni w tygodniu. Celem firmowej strony jest oczywiście zachęcanie do skorzystania z oferty (która powinna być przedstawiona atrakcyjnie i wyczerpująco), ale też budowa wizerunku danego biznesu.

@@

Z całą pewnością strona WWW wspiera rozwój firmy i każdy przedsiębiorca powinien o nią zadbać. Trzeba jednak pamiętać, że tylko skuteczna i atrakcyjna witryna przyniesie korzyści biznesowi. Jej zaprojektowanie i stworzenie wymaga umiejętności technicznych, ale też zmysłu estetycznego i kreatywności. Warto to zadanie oddać w ręce specjalistów, którzy znają się na technologii oraz są na bieżąco z najnowszymi trendami.

Pozycjonowanie strony, czyli sposób na zdobycie widoczności

Posiadanie strony WWW to nie wszystko. Trzeba jeszcze zadbać o jej dobrą pozycję w sieci. Tylko, gdy będzie widoczna, to przyciągnie nowych klientów. Z pomocą przychodzą tutaj działania z zakresu pozycjonowania.

SEO (Search Engine Optimization) to m.in. optymalizacja strony pod kątem algorytmów Google, a także budowanie wartościowego profilu linkowego. Działania optymalizacyjne mają sprawić, że witryna zdobędzie lepszą pozycję w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. To ważne, bo im wyżej strona będzie pokazywać się w wynikach, tym więcej internautów, czyli potencjalnych klientów ją odwiedzi.

Pozycjonowanie składa się z działań on-site (wykony-wanych na stronie), a więc optymalizacji treści i aspektów technicznych oraz off-site (prowadzonych poza optymalizowaną stroną). Ten drugi rodzaj opiera się na budowaniu wspomnianego już profilu linkowego. Działania powinny być dopasowane do potrzeb danej firmy. W tym celu najpierw przeprowadza się audyt SEO, czyli dokładną analizę strony, która pozwala sprawdzić, co trzeba poprawić.

Działania SEO trzeba powierzyć specjalistom. Dlaczego? Otóż są one dość skomplikowane i czasochłonne a na efekty trzeba trochę poczekać. Wymagają rzecz jasna wiedzy i umiejętności. Nie jest to czynność jednorazowa – działania trzeba prowadzić na bieżąco i dostosowywać je do aktualnych wymogów wyszukiwarki.

Umiejętnie przeprowadzone pozycjonowanie przynosi wiele korzyści firmie, z których najważniejsze to:

  • wzrost widoczności strony w Google,
  • większy ruch w witrynie,
  • zdobycie rozpoznawalności,
  • więcej zainteresowanych klientów.

Google Ads – reklama, która trafia

Jak szybko i skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów? Dzięki reklamie w Google Ads umożliwiającej tworzenie płatnych kampanii. System reklamowy Google Ads daje duże możliwości pod względem zasięgu oraz wyboru formatów. Reklamy tekstowe, graficzne lub wideo mogą wyświetlać się internautom w różnych miejscach, w tym w sieci wyszukiwania, czyli wyszukiwarce Google oraz sieci reklamowej Google Display Network, w której skład wchodzą partnerskie serwisy.

Niekwestionowanymi zaletami reklamy w Google Ads są:

  • efektywne targetowanie – reklama dociera do określonej grupy docelowej, która jest zainteresowana ofertą firmy,
  • natychmiastowe rezultaty,
  • mierzalne efekty,
  • ogromny zasięg.

System Google Ads to świetne narzędzie dla firm z sektora MŚP. Dzięki atrakcyjnym reklamom przedsiębiorcy mogą promować swoją ofertę, zwiększać rozpoznawalność marki oraz pozyskiwać nowych klientów.

@@

Stworzenie efektywnej kampanii reklamowej wymaga oczywiście znajomości tego narzędzia, wiedzy i doświadczenia. Ponadto ważne jest, aby stale monitorować wyniki i optymalizować kampanię – wtedy rezultaty będą jeszcze lepsze. Najlepszą opcją jest skorzystanie z pomocy ekspertów, którzy mają status Google Partner Premium.

GMB, czyli jak promować się na lokalnym rynku

Właściciele małych i średnich firm, którzy działają na rynku lokalnym i chcą na nim wypromować swoją ofertę, powinni zadbać o wizytówkę w Google Moja Firma (Google My Business). Jest to bardzo przydatne narzędzie do promocji biznesu na określonym obszarze. Pozwala zwiększyć widoczność firmy w wyszukiwarce przy zapytaniach lokalnych, które stanowią aż 50 proc. zapytań w Google2.

Ludzie często szukają bowiem różnego rodzaju usług w swoim mieście. Warto więc dać im się odnaleźć. Wizytówka w Google My Business umożliwia atrakcyjne wyświetlanie informacji o przedsiębiorstwie w wyszukiwarce i na Mapach Google. Informacje te powinny być aktualne i bezbłędne. Potencjalny klient już z pozycji wyników w Google może szybko sprawdzić np. dni i godziny otwarcia firmy czy numer telefonu. Internauci w tym miejscu poznają też opinie o danej firmie, które są często jednym z głównych czynników decydujących o skorzystaniu z oferty.

Według danych Safari Digital 90 proc. konsumentów przed wyborem usług lokalnych szuka opinii w sieci3. Warto zaznaczyć, że założenie profilu firmy w GMB to nie wszystko. Trzeba jeszcze regularnie dodawać tutaj wpisy, komunikować się z odbiorcami, odpowiadać na ich komentarze, pytania i opinie. Wizytówka w Google Moja Firma wpływa na rozwój biznesu, gdyż:

  • buduje widoczność w Internecie,
  • wspiera pozycjonowanie firmy na zapytania lokalne,
  • dba o rozpoznawalność biznesu na rynku lokalnym,
  • pozwala dotrzeć z ofertą do nowych klientów,
  • pomaga zdobywać zaufanie odbiorców,
  • dba o dobry wizerunek przedsiębiorstwa.

Wizytówki w katalogach firm

Narzędziem, o którym warto też wspomnieć, są internetowe katalogi firm, takie jak PanoramaFirm.pl, pkt.pl czy BiznesFinder.pl. Wizytówki w takich serwisach dbają o widoczność firmowej oferty w sieci.

Profesjonalnie przygotowana wizytówka w katalogu firm pozwala zaprezentować potencjalnym klientom dane kontaktowe oraz najważniejsze informacje o usługach lub produktach w formie kompleksowych opisów zgodnych z zasadami SEO. Rozbudowane katalogi umożliwiają także dodawanie zdjęć i materiałów wideo oraz dłuższych artykułów eksperckich.

Dlaczego jeszcze warto umieścić firmę w takim katalogu? Otóż tego typu miejsca to też cenne źródło linków zewnętrznych do strony internetowej (link building). Dzięki temu pozycja firmy w wyszukiwarce internetowej się poprawi, wskutek czego można pozyskać nowych klientów.

Nikt nie powinien mieć już wątpliwości, że obecność firmy w sieci przynosi mnóstwo korzyści i pomaga przedsiębiorcom się rozwijać. Warto zainwestować w marketing internetowy, aby docierać do większej liczby klientów i odnosić sukcesy. Ważna jest jednak odpowiednio przygotowana strategia – dobór odpowiednich narzędzi i działań. Trzeba też być na bieżąco z trendami, które panują na rynku i dostosowywać się do dynamicznych zmian zachodzących
w branży. Właściciele firm, którym brakuje czasu i wiedzy, korzystają z usług ekspertów. To dobry sposób, aby rozwinąć działalność i móc wyprzedzić konkurencję.

1. https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
2. https://www.safaridigital.com.au/blog/local-seo-statistics/
3. https://www.safaridigital.com.au/blog/local-seo-statistics

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WWW dla MSP

Obecność w sieci to dziś podstawa. Bez niej nie da się już prowadzić dobrze prosperującej firmy. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy, którym zależy na pozyskiwaniu klientów i efektywnej sprzedaży, stawiają na aktywność i reklamę w Internecie.

Istnieje powiedzenie, że jeśli czegoś nie ma w Internecie, to nie istnieje. Jest w nim wiele prawdy. Liczba internautów wynosi dziś prawie 30 mln. Czego szukają użytkownicy w świecie online? Przede wszystkim informacji o produktach i usługach. Jest to bowiem rozwiązanie bardzo wygodne, łatwe i szybkie.

Okazuje się, że 98 proc. osób zaczyna poszukiwanie produktów i usług właśnie od wyszukiwarki Google. Warto więc dać się odnaleźć internautom. Firmy, których nie ma w sieci, tracą potencjalnych klientów, a co za tym idzie, także pieniądze.

Jakie korzyści daje obecność w Internecie oraz szeroko pojęty marketing online? Otóż przedsiębiorcy, którzy stawiają na aktywność w sieci:

  • zyskują szansę na dotarcie do większej liczby klientów,
  • mają możliwość zwiększenia wyników sprzedażowych,
  • zdobywają rozpoznawalność na rynku,
  • dbają o dobry wizerunek firmy,
  • mogą łatwiej wyróżnić się na tle konkurencji,
  • zdobywają zaufanie klientów i budują z nimi trwałe relacje.

@@

Strona internetowa jako podstawa promocji w sieci

Coraz więcej właścicieli firm z sektora MŚP poszerza swą działalność poprzez obecność w Internecie. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że marketing internetowy daje bardzo wiele możliwości. Odpowiednie działania pomagają wypromować biznes i docierać do nowych klientów.

E-marketing jest jednak dość skomplikowany. Aby poszczególne aktywności przynosiły zadowalające efekty, trzeba mieć niezbędną wiedzę i doświadczenie. Należy też podążać za trendami i być na bieżąco ze zmianami. Nie jest to takie łatwe, gdy prowadzi się swoją firmę.

Przedsiębiorcy i tak już mają dużo zadań związanych z prowadzeniem własnej działalności. Brakuje im więc czasu na samodzielne wdrażanie działań marketingowych i wgłębianie się w tajniki reklamy online. To dlatego decydują się na współpracę ze specjalistami, którzy pomagają im skutecznie promować ich biznes w sieci.

Poprzez odpowiednie narzędzia i umiejętnie prowadzone przez ekspertów działania, małe i średnie firmy stają się bardziej widoczne w Internecie, rozwijają się i zwiększają swoje wyniki sprzedażowe. Co wpływa na ten sukces? Przede wszystkim nowoczesna strona internetowa, która jest dziś absolutną podstawą. Strona WWW to miejsce do prezentowania oferty, wirtualna wizytówka firmy i istotny kanał sprzedażowy. Pozwala docierać do potencjalnych klientów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Nie ma wątpliwości, że trzeba ją mieć, aby móc odnieść sukces i wyprzedzić konkurencję.

Dlaczego warto mieć swoją stronę internetową?

Jak już zostało wspomniane, firmowa strona WWW to świetne narzędzie do promocji przedsiębiorstwa. Jest to niejednokrotnie pierwsze miejsce styczności klienta z daną firmą, dlatego należy zadbać, aby witryna robiła na nim pozytywne wrażenie.

Strona internetowa będzie skuteczna, jeśli będzie przemyślana i odpowiednio zaprojektowana. Powinna być atrakcyjna wizualnie, ale też funkcjonalna, intuicyjna i wygodna w użytkowaniu. Dzięki temu zachęci do zakupu produktów lub skorzystania z usług i wpłynie na zwiększenie sprzedaży. Według badania przeprowadzonego na klientach WeNet ponad połowa przedsiębiorców twierdzi, że założenie strony WWW wpłynęło na wzrost zainteresowania ich produktami lub usługami.

Strona WWW buduje też wiarygodność – firmy, które mają własną witrynę, wzbudzają większe zaufanie internautów. Przyczynia się też do tworzenia pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Skuteczna strona w przejrzysty i czytelny sposób przedstawia daną ofertę, przekazuje informacje o firmie oraz udostępnia niezbędne dane kontaktowe. Witryna powinna być też nowoczesna i zgodna z aktualnymi trendami.

Stworzenie strony internetowej warto oddać w ręce specjalistów, którzy mają doświadczenie, wiedzę, znają się na kwestiach technicznych i nieobce są im nowości technologiczne. Dzięki współpracy z ekspertami można otrzymać nowoczesną witrynę dopasowaną do branży oraz zyskać profesjonalne wsparcie.

5 najważniejszych funkcji firmowej witryny

Przechodząc do sedna – do czego przydaje się strona WWW i jakie konkretnie korzyści przynosi firmie? Poniżej przedstawiamy powody, dla których warto mieć własną witrynę internetową.

1. Wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa

Strona WWW buduje wizerunek danej działalności. Jest wirtualną wizytówką firmy, dlatego ważne jest, aby była zaprojektowana w sposób profesjonalny. Potencjalny klient od razu po wejściu na stronę wyrabia sobie pierwszą opinię o przedsiębiorstwie. Firmowa witryna powinna zatem wzbudzać pozytywne emocje, w tym zaufanie do oferty.

Podczas tworzenia strony internetowej trzeba zadbać o to, by miała estetyczny design oraz była wygodna i intuicyjna w użytkowaniu. Poza tym powinna sprawnie i szybko się ładować, a także być responsywna, czyli dostosowana do każdego urządzenia, niezależnie od wielkości jego ekranu. Istotne są też takie cechy jak stabilność i bezpieczeństwo strony.

Aby witryna była skuteczna, powinna być zaprojektowana przez specjalistów. Przykładem są doradcy internetowi, którzy poza stworzeniem strony oferują też opiekę, co jest sporym udogodnieniem. Kiepska witryna, nad którą nikt nie pracuje, nie przyniesie zadowalających efektów, a nawet wręcz przeciwnie – może zniechęcić internautów oraz źle wpłynąć na wizerunek przedsiębiorstwa.

2. Przestrzeń do prezentowania oferty firmy

Strona internetowa to oczywiście również miejsce do prezentowania firmowej oferty. To tutaj klient powinien znaleźć kluczowe informacje o produktach lub usługach. Co zrobić, by strona WWW zachęcała do skorzystania z oferty? Po pierwsze ważne są tutaj atrakcyjne, szczegółowe i zrozumiałe opisy zawierające język korzyści. Po drugie należy też zadbać o wysokiej jakości, profesjonalne zdjęcia, które pokażą produkty w użyciu bądź wykonanie konkretnej usługi.

3. Ważny kanał sprzedażowy

Ogromną korzyścią, jaka płynie z posiadania własnej firmowej strony, jest to, że działa ona nieustannie, każdego dnia, 24 godziny na dobę. Pozwala więc na prezentowanie oferty cały czas, a nie wyłącznie w określonych godzinach tak jak np. w przypadku sklepu stacjonarnego. Nie ma tu też ograniczeń geograficznych.

Klient może zapoznać się z ofertą niezależnie od tego, gdzie się znajduje. Potrzebuje tylko dostępu do Internetu. Witryna internetowa umożliwia dotarcie z produktami lub usługami nie tylko na rynku lokalnym, ale też do odbiorców z całej Polski, a nawet zza granicy. Dzięki temu przyczynia się do znacznego wzrostu sprzedaży.

@@

4. Miejsce do budowania relacji z odbiorcami

Kolejną funkcją firmowej strony jest budowanie relacji z klientami. Witryna pomaga zdobywać ich zaufanie oraz budować wiarygodność marki. Z pomocą przychodzi tutaj Content Marketing, czyli marketing treści. Tworzenie i publikowanie merytorycznych artykułów na firmowym blogu sprawia, że ludzie będą bardziej skłonni skorzystać z oferty, gdyż firma będzie w ich oczach postrzegana jako ekspert w branży. Poza artykułami na stronie można też publikować np. filmy edukacyjne. Cel jest taki, aby dzielić się wiedzą i zdobywać zaufanie.

Witryna powinna też ułatwiać potencjalnym klientom kontakt z firmą. Sprawne i wygodne nawiązanie kontaktu umożliwi umieszczona w widocznym miejscu zakładka ,,Kontakt’’, gdzie musi koniecznie znaleźć się numer telefonu i adres e-mail. Warto też jednak dodać formularz kontaktowy oraz opcję czatu na żywo z przedstawicielem firmy. Im więcej form komunikacji, tym lepiej.

5. Narzędzie do prowadzenia analiz

Co ciekawe, firmowa strona WWW może być również pomocnym narzędziem analitycznym. Jakie informacje o klientach można dzięki niej zdobyć? Otóż m.in. ile osób każdego dnia ją odwiedza, skąd użytkownicy trafiają na stronę oraz jakie są ich preferencje zakupowe. Korzystając z dodatkowych narzędzi, można też dowiedzieć się, jak witryna wypada na tle konkurencji. Warto śledzić statystyki i prowadzić analizy, gdyż ułatwia to planowanie skutecznej strategii marketingowej.

Na koniec małe podsumowanie. Dobrze zaprojektowana firmowa strona WWW pozwala:

  • w atrakcyjny sposób prezentować ofertę firmy,
  • docierać do zainteresowanych osób 24/7,
  • zwiększać wyniki sprzedażowe,
  • budować wizerunek firmy,
  • zdobywać zaufanie odbiorców,
  • prowadzić komunikację z klientami i nawiązywać z nimi trwałe relacje,
  • planować i prowadzić skuteczne działania marketingowe i je analizować.

Odpowiedź na pytanie, czy warto założyć stronę internetową dla małej lub średniej firmy, brzmi więc: oczywiście, że tak. Niektórzy mali i średni przedsiębiorcy obawiają się jednak, że stworzenie firmowej strony będzie dla nich zbyt dużym wydatkiem. Zastanawiają się też, czy będzie im się to opłacać.

Otóż tak naprawdę na rynku każdy znajdzie dla siebie korzystną ofertę. Strona WWW pracuje cały czas na sukces firmy i gwarantuje wygodę. Raz zainwestowane pieniądze z pewnością się zwrócą. Ważne jest jednak, by witryna była skuteczna i przyjazna dla klientów.

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona internetowa – podstawa komunikacji marketingowej firmy

Nie ma już chyba firmy, która nie miałaby świadomości tego, że powinna posiadać stronę internetową. Obecność marki online gwarantuje potencjalnemu klientowi najprostszy dostęp do oferty oraz danych kontaktowych. Równie istotny jest po prostu sam branding, czyli świadomość marki. Drugi aspekt wpływa zarówno na wiarygodność w oczach klientów, jak i kandydatów do pracy. Osoby poszukujące zatrudnienia coraz rzadziej polegają wyłącznie na samym ogłoszeniu. Zanim zdecydują się wysłać swoje CV, weryfikują wizerunek pracodawcy w sieci. Robi to już blisko 80 proc. kandydatów. Nowoczesna, na bieżąco aktualizowana strona www zwykle zachęca do aplikacji.

Jak budować wartość marki poprzez stronę internetową?

Aby strona www skutecznie kreowała markę, nie powinna służyć wyłącznie prezentacji oferty. Należy zawrzeć w niej także elementy komunikacji, które pozwolą osobom odwiedzającym witrynę na utożsamienie się z wartościami firmy. Absolutna podstawa w strukturze informacji to:

  • wartości oraz misja – zarówno klienci, jak i pracownicy poszukują pasjonatów. Klienci zyskują w ten sposób przeświadczenie o wysokiej jakości oferowanych usług. Pracownicy natomiast spodziewają się pozytywnej atmosfery i większych możliwości rozwoju,
  • historia działalności – informacja o tym, jak długo prosperuje dana firma, może wpływać na poziom zaufania. W kalendarium możemy wskazać także kluczowe etapy dla rozwoju naszej marki,
  • osiągnięcia – każdy certyfikat, udział w targach lub konferencjach branżowych zasługuje na wyróżnienie. Dodatkowym atutem będzie relacja zdjęciowa,
  • rekomendacje – bardzo ważny element, który zwiększa wiarygodność firmy. Możemy przykładowo udostępniać logo zadowolonych klientów. Podobnie należy wyróżniać współpracę, oczywiście za zgodą przedstawicieli marek,
  • zespół – zaprezentujmy skład firmy, przedstawiając krótkie wizytówki poszczególnych pracowników. Najlepiej, jeśli pojawią się także zdjęcia wykonane przez profesjonalnego fotografa,
  • praca – nawet jeśli aktualnie nie prowadzimy żadnej rekrutacji, warto przewidzieć osobną podstronę dla przyszłych kandydatów. Umieśćmy na niej osobny mail kontaktowy,
  • blog – branding i content marketing są ze sobą ściśle powiązane. W artykułach na blogu poruszajmy tematy z naszej branży. Możemy w ten sposób na przykład odpowiadać na kwestie najczęściej nurtujące klientów,
  • formularz kontaktowy – użytkownik znacznie chętniej skontaktuje się poprzez prosty formularz, niż z poziomu własnej skrzynki pocztowej. Równie cenna jest możliwość zadzwonienia wprost ze strony (służą temu odpowiednie wtyczki np. CallPage) czy zadania szybkiego pytania na czacie wprost ze strony (popularne integracje to LiveChat, Messenger).

To, że samodzielnie decydujemy o kształcie naszej witryny, a także o treściach, które się na niej znajdują sprawia, że jesteśmy w stanie stworzyć dokładnie taki wizerunek, jaki chcemy przedstawić. To znacząca przewaga względem innych form komunikacji z rynkiem, gdzie te możliwości są ograniczone lub komunikaty mogą być zniekształcane (np. Instagram to głownie obraz, a Twitter ogranicza nam znaki). Nie oznacza to jednak, że w projektowaniu stron internetowych nie obowiązują żadne zasady. Wręcz przeciwnie – aby nasza witryna skutecznie spełniała swoje zadania, musi wpasowywać się w pewne standardy, jeśli ma pełnić rolę narzędzia w marketingu firmy.

Strona www jako narzędzie marketingowe

Podczas tworzenia strony internetowej powinniśmy ustalić mierzalne cele, w których osiąganiu ma nam ona pomagać. To znacząco ułatwi projektowanie funkcjonalne serwisu. Konkretne cele zależą od branży oraz samej polityki firmy. Zwykle jednak sprowadzają się one do zwiększenia przychodów firmy poprzez zbieranie zapytań i sprzedaż online.

Wymaga to pozyskiwania nowych klientów, poprawy standardów obsługi aktualnych klientów, a także zwiększenia sprzedaży produktów lub usług. Strona internetowa powinna również służyć do zbierania danych na temat klientów, jak i badaniu oczekiwań czy preferencji poprzez analizę interakcji z zawartością serwisu.

Pamiętajmy, że nie tylko kampanie reklamowe i działania online mogą kierować na naszą witrynę. Może ona stanowić miejsce, do którego prowadzą potencjalnych klientów działania offline (np. ulotki, katalogi, billboardy). Warto się zastanowić czy dla poszczególnych kanałów i czasowych kampanii w ramach strony www nie uruchomić także landing page – strony dedykowanej kampanii, która ma na celu uzyskać maksymalną konwersję (np. wypełniania formularza czy dokonania zakupu online). Ogólnie strona powinna być spójnym elementem w całej zakupowej ścieżce klienta oraz tym miejscem, gdzie odbywa się jeśli nie sama sprzedaż to na pewno podjęta zostaje decyzja zakupowa.

@@

Aby założenia co do sprzedaży czy zbierania zapytań ofertowych okazały się realne, niezbędne jest właściwe podejście do projektowania witryny. W tym przypadku potrzebujemy analitycznego umysłu i obeznania z aktualnie używanymi narzędziami do analizy statystyk (np. Google Tag Manager, Senuto czy Facebook Ads Manager). Dzięki temu nie tylko stworzymy stronę www zgodną z wymogami SEO i pozwalającą na jak najwyższą konwersję, ale również będziemy mogli poddawać ją bieżącym usprawnieniom.

Kluczowe elementy strony internetowej

Przechodząc do najściślejszego aspektu projektowania strony www dla firmy, kierujemy się już wyłącznie zasadami SEO i SEM. Optymalizacja witryny dla wyszukiwarek internetowych jest absolutną podstawą w generowaniu wysokiej liczby odwiedzin. O ile kampanie reklamowe typu PPC kierujące ruch na www mogą być bardzo skuteczne zwiększyć wyświetlenia, są pochłaniają duże budżety. SEO to inwestycja długoterminowa i z czasem kosztuje coraz mniej, dając coraz lepsze efekty.

Choć wymogi SEO i SEM ulegają nieustannym zmianom, możemy wyróżnić kilka kluczowych, które niezmiennie powinna spełniać nasza strona internetowa. Głowa to zasada mówiąca, że im więcej cytować ma dana strona, tym jest ona bardziej wiarygodna i jako taka powinna być podsuwana użytkownikom poszukującym haseł i fraz w wyszukiwarce. Co jeszcze jest ważne?

Właściwa nazwa domeny – łatwa nazwa to zaleta dla użytkownika, który szybciej zapamięta nazwę, dobrze, jeśli zawiera nazwę firmy czy produktu/usługi, ponadto Google lubi domeny, które mogą pochwalić się historią.

Przemyślana struktura strony – witryna musi być poprawna pod względem technicznym (m.in. domena, tytuł, opis, struktura linków), UX (m.in. wygląd, nawigacja, responsywność) oraz treści (przede wszystkim unikalność, frazy kluczowe, formatowanie).

Dobrze napisane teksty z frazami kluczowymi – treści powinny mieć optymalną długość oraz nasycenie frazami kluczowymi. Dobieramy je na podstawie najczęstszych wyszukiwań w Google naszych potencjalnych klientów. Sam Google pomaga, udostępniając odpowiednie narzędzia.

Opisy, tagi, tytuły – każdy element na stronie powinien zawierać metadane dla robotów Google, ponieważ sprzyjają one indeksacji. W nich należy stosować frazy kluczowe.

Dostępność dla robotów – jeśli Google napotka przeszkody w indeksacji strony, możesz sprawdzić to za pośrednictwem narzędzia Google Search Console. Błędy należy na bieżąco naprawiać lub, jeśli są niezasadne, zgłaszać.

Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych – strona www powinna być nie tylko responsywna. Dla urządzeń mobilnych warto przygotować osobny szablon, który umożliwi użytkownikom bezproblemową nawigację. Obecne podejście wszystkich gigantów (Google, Facebook) to właśnie „mobile first”, czyli priorytetem są urządzenia mobilne.

Bezpieczny protokół https – zapobiega przechwytywaniu danych oraz ich zmianom. To aktualny standard, który jest wspierany przez Google, który depozycjonuje strony ze starym protokołem http.

Sprawdzony CMS – dzięki niemu możesz samodzielnie aktualizować informacje na swojej stronie. Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią to obecnie WordPress oraz np. bliżniaczy WooCommerce dla sprzedaży online.

Stabilny hosting – aby uniknąć przerw w działaniu Twojej witryny lub powolnego wczytywania, wybierz serwer z szybkim transferem danych – to także ma poważny wpływ na ocenę strony (Page Rank) przez Google.

Optymalizowanie istniejącej strony internetowej

Obecnie nie pytamy dlaczego firma potrzebuje strony www, ale dlaczego potrzebuje dobrze przygotowanej strony. ¯yjemy w świecie cyfrowym, a konkurencja na rynku w każdym segmencie jest spora. Zoptymalizowana strona internetowa to istotna przewaga już na starcie wyścigu o klienta.

Firmowa strona internetowa to zaawansowany projekt, który wymaga zaangażowania wielu specjalistów. Podczas tworzenia witryny należy skupić się zarówno na jej zawartości, jak i aspektach wizualnych oraz technicznych. Aktualnie nie jest możliwe zbudowanie profesjonalnej strony www bez stosowania się do zasad SEO i SEM. Strona internetowa dla biznesu powinna być również sprzężona z social media, które zaleca się traktować jak osobny kanał komunikacji.
Zmiany w algorytmach czy standardach technologicznych następują jednak bardzo szybko. Audytowanie stron i ich optymalizowanie (UX, SEO, technologia) powinno odbywać regularnie. Można skorzystać z narzędzi dostępnych online w kwestii SEO (np. Ahrefts) czy UX (np. Hotjar) lub po prostu z konsultacji zewnętrznych agencji.

Zazwyczaj optymalizacja opiera się o ingerencję w kod strony – trzeba mieć tego świadomość. Samo pozycjonowanie to z kolei ciągły wyścig o top 10 wyników na pierwszej stronie Google, w którym bierzesz udział zarówno Ty, jak i cała konkurencja. Dobrze zoptymalizowana strona to podstawa całej komunikacji marketingowej w większości strategii marketingowych firm sektora MŚP.

Autorka zajmuje się strategią, komunikacją i obsługą kluczowych klientów w agencji marketingowej Komu Media
Masz pytania? Napisz: anna.godek@komu.media

 

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *