E-faktury: Ułatwienie czy bubel?

Niemal każdy rodzaj ludzkiej aktywności odbywa się w mniejszym lub większym stopniu w internecie. Niestety za tendencjami tymi nie nadąża prawo podatkowe, kt&;re nadal bazuje na zasadzie, że gł&;wną formą faktury jest faktura papierowa, a faktura elektroniczna (tzw. e-faktura) może być stosowana wyjątkowo i po spełnieniu wielu dodatkowych wymog&;w.

Powoduje to sytuację w kt&;rej przedsiębiorcy nadal unikają faktur elektronicznych w obawie, że mogą one być źr&;dłem problem&;w podatkowych.

Ważny wym&;g akceptacji

W pierwszej kolejności należy przypomnieć, że od 1 stycznia 2011 r. spos&;b wystawiania e- faktur określa rozporządzenie Ministra Finans&;w z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

Z przepis&;w tych wynika, że faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Wydawać się by mogło, że najważniejszym wymogiem przesyłania faktur w formie elektronicznej jest wym&;g aby forma to została zaakceptowana przez odbiorcę.

Niestety to nie wszystko… 
@@

Autentyczność i integralność

Z dalszych przepis&;w wynika bowiem, że faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Wyrażenia te zostały zdefiniowane w omawianym tutaj rozporządzeniu w ten spos&;b, że:

• pod pojęciem autentyczności pochodzenia faktury – rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towar&;w lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

• pod pojęciem integralności treści faktury – rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, kt&;re powinna zawierać faktura.

Zdaniem autor&;w, warunek autentyczności w przypadku faktur elektronicznych można uznać za spełniony poprzez wskazanie w treści zawieranej umowy (porozumienia) listy adres&;w e-mail, z kt&;rych i na kt&;re przesyłane będą faktury elektroniczne. Inaczej m&;wiąc, stworzyć należy listę adres&;w e-maili, na kt&;re przesyłane mogą być e-faktury oraz z kt&;rych e -faktury mogą być wysyłane.

PDF, Word i Excel to za mało

Przyjąć jednocześnie trzeba, że integralność treści faktury elektronicznej ma miejsce wtedy, gdy plik zawierający fakturę jest zabezpieczony przed zmianą jego treści przez osoby trzecie posiadające przeciętną wiedzę z zakresu informatyki. Przykładowo więc e- faktury wysyłane w formacie PDF (bez dodatkowego zabezpieczenia), Word, Excel nie spełniają rygor&;w przewidzianych dla faktur elektronicznych, ponieważ dokonanie zmian ich treści wymaga przeciętnej znajomości zagadnień informatycznych.

Pamiętać należy, że z omawianych tutaj przepis&;w wynika, że autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczeg&;lności, w przypadku wykorzystania:

1) bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. nr 130, poz. 1450, z poźn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2) elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Przedsiębiorca ponosi ryzyko

Użycie wyrażenia "w szczeg&;lności" oznacza, że wymienione powyżej dwa sposoby zabezpieczenia e- faktur nie są zastrzeżone na wyłączność. W konsekwencji możliwe jest zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur elektronicznych także przy użyciu innych system&;w.

Niestety takie rozwiązanie wiąże się dla przedsiębiorcy z ryzykiem, ponieważ jeśli okaże się, że faktury wysyłane w ten spos&;b nie spełnią wymog&;w w zakresie autentyczności i integralności, to w&;wczas spowoduje to przykre konsekwencje zwłaszcza dla odbiorcy faktury, kt&;remu może zostać zakwestionowane prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Z powyższych względ&;w przedsiębiorcy decydując się na korzystanie z elektronicznych faktur powinni szczeg&;lnie starannie postępować przy wyborze systemu do przesyłania e- faktur i preferować bezpieczny podpis elektroniczny bądź elektroniczną wymianę danych (EDI).

Autor:
Piotr Paszek, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT i Akcyzy ECDDP Sp. z o.o.
Ewa Sokołowska-Strug, Dyrektor Departamentu Podatk&;w Pośrednich ECDDP Sp. z o.o.

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

E-faktury: Ułatwienie czy bubel?

Niemal każdy rodzaj ludzkiej aktywności odbywa się w mniejszym lub większym stopniu w internecie. Niestety za tendencjami tymi nie nadąża prawo podatkowe, kt&;re nadal bazuje na zasadzie, że gł&;wną formą faktury jest faktura papierowa, a faktura elektroniczna (tzw. e-faktura) może być stosowana wyjątkowo i po spełnieniu wielu dodatkowych wymog&;w.

Powoduje to sytuację w kt&;rej przedsiębiorcy nadal unikają faktur elektronicznych w obawie, że mogą one być źr&;dłem problem&;w podatkowych.

Ważny wym&;g akceptacji

W pierwszej kolejności należy przypomnieć, że od 1 stycznia 2011 r. spos&;b wystawiania e- faktur określa rozporządzenie Ministra Finans&;w z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

Z przepis&;w tych wynika, że faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Wydawać się by mogło, że najważniejszym wymogiem przesyłania faktur w formie elektronicznej jest wym&;g aby forma to została zaakceptowana przez odbiorcę.

Niestety to nie wszystko… 
@@

Autentyczność i integralność

Z dalszych przepis&;w wynika bowiem, że faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Wyrażenia te zostały zdefiniowane w omawianym tutaj rozporządzeniu w ten spos&;b, że:

• pod pojęciem autentyczności pochodzenia faktury – rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towar&;w lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

• pod pojęciem integralności treści faktury – rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, kt&;re powinna zawierać faktura.

Zdaniem autor&;w, warunek autentyczności w przypadku faktur elektronicznych można uznać za spełniony poprzez wskazanie w treści zawieranej umowy (porozumienia) listy adres&;w e-mail, z kt&;rych i na kt&;re przesyłane będą faktury elektroniczne. Inaczej m&;wiąc, stworzyć należy listę adres&;w e-maili, na kt&;re przesyłane mogą być e-faktury oraz z kt&;rych e -faktury mogą być wysyłane.

PDF, Word i Excel to za mało

Przyjąć jednocześnie trzeba, że integralność treści faktury elektronicznej ma miejsce wtedy, gdy plik zawierający fakturę jest zabezpieczony przed zmianą jego treści przez osoby trzecie posiadające przeciętną wiedzę z zakresu informatyki. Przykładowo więc e- faktury wysyłane w formacie PDF (bez dodatkowego zabezpieczenia), Word, Excel nie spełniają rygor&;w przewidzianych dla faktur elektronicznych, ponieważ dokonanie zmian ich treści wymaga przeciętnej znajomości zagadnień informatycznych.

Pamiętać należy, że z omawianych tutaj przepis&;w wynika, że autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczeg&;lności, w przypadku wykorzystania:

1) bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. nr 130, poz. 1450, z poźn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2) elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Przedsiębiorca ponosi ryzyko

Użycie wyrażenia "w szczeg&;lności" oznacza, że wymienione powyżej dwa sposoby zabezpieczenia e- faktur nie są zastrzeżone na wyłączność. W konsekwencji możliwe jest zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur elektronicznych także przy użyciu innych system&;w.

Niestety takie rozwiązanie wiąże się dla przedsiębiorcy z ryzykiem, ponieważ jeśli okaże się, że faktury wysyłane w ten spos&;b nie spełnią wymog&;w w zakresie autentyczności i integralności, to w&;wczas spowoduje to przykre konsekwencje zwłaszcza dla odbiorcy faktury, kt&;remu może zostać zakwestionowane prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Z powyższych względ&;w przedsiębiorcy decydując się na korzystanie z elektronicznych faktur powinni szczeg&;lnie starannie postępować przy wyborze systemu do przesyłania e- faktur i preferować bezpieczny podpis elektroniczny bądź elektroniczną wymianę danych (EDI).

Autor:
Piotr Paszek, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT i Akcyzy ECDDP Sp. z o.o.
Ewa Sokołowska-Strug, Dyrektor Departamentu Podatk&;w Pośrednich ECDDP Sp. z o.o.

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *