Globalna sprzedaż online osiągnęła 1,17 biliona USD w okresie świątecznym (listopad i grudzień), co oznacza wzrost o 3 proc. względem ubiegłego roku. Wzrost w USA był nieznaczny (1 proc.), a w Europie wyniósł 6 proc. Średnia globalna stopa dyskontowa w całym okresie świątecznym wyniosła 21 proc., czyli najwięcej od początku pandemii.
Na ponad 17 proc. wszystkich zamówień świątecznych wpłynęła sztuczna inteligencja (SI), co przekłada się na 199 mld USD. W samym Cyber Week sprzedaż online pod wpływem SI wyniosła 51 mld USD.
Zachowania zakupowe i oczekiwania konsumentów w okresie świątecznym, w szczególności oczekiwanie korzystniejszych cen, jak i oferowania lepszych doświadczeń, dają wgląd w to, czego można się spodziewać w całej branży handlowej w 2024 r.
Handel u progu masowego wdrożenia sztucznej inteligencji
Tylko 3 proc. organizacji handlowych nie ma planów związanych z SI, choć jej wdrażanie dopiero się rozpoczyna. Prawie jedna trzecia zespołów w pełni wdrożyła SI w swoich przepływach pracy i to właśnie ta grupa ta zgłasza znaczące korzyści dla procesów wewnętrznych i produktywności.
W rzeczywistości specjaliści od handlu korzystający ze sztucznej inteligencji przypisują tej technologii średnią oszczędność czasu wynoszącą 6,4 godziny tygodniowo. Firmy różnią się pod względem wdrażania SI w zależności od branży. Prym wiedzie branża motoryzacyjna, w której odsetek wdrożeń sztucznej inteligencja sięga 42 proc. Z kolei branża „media i komunikacja” pozostaje w tyle z odsetkiem wdrożeń sięgającym 23 proc.
Nawet jeśli większość organizacji handlowych nie w pełni wdrożyła sztuczną inteligencję, większość z nich jest gotowa na to w najbliższej przyszłości. Aż 48 proc. firm eksperymentuje z SI, a 20 proc. ocenia, w jaki sposób będzie ona pasować do ich działalności.
Handel elektroniczny coraz bardziej powszechny
Jeszcze przed wzrostem popularności SI, handel cyfrowy miał się całkiem dobrze i przybywało kanałów sprzedaży. Transakcje nie ograniczają się już do strony internetowej lub aplikacji mobilnej, ale odbywają się obecnie w niezliczonych kanałach własnych oraz zewnętrznych.
Przykładowo, niedawne badanie sektora detalicznego wykazało, że już 59 proc. kupujących dokonało transakcji za pośrednictwem mediów społecznościowych, kiedy to 2021 r. odsetek ten wyniósł 15 proc. W okresie świątecznym 2023 r. 10 proc. całego ruchu do cyfrowych witryn sklepowych pochodziło z mediów społecznościowych.
Mnożą się wielofunkcyjne punkty styku z handlem – znane łącznie jako „handel zintegrowany”. Znaczna liczba firm wdrożyła takie możliwości między innymi w punktach sprzedaży, obsługi klienta i mediach społecznościowych. Kanały obsługi klienta stają się szczególnie istotne w strategii takiego handlu. Blisko 29 proc. specjalistów handlu twierdzi, że obsługa klienta generuje znaczny przyrost przychodów.
Portfele cyfrowe coraz częściej wybieraną formą płatności
Oprócz zwiększania liczby miejsc, w których robią zakupy, klienci zmieniają również sposób, w jaki za nie płacą. ¯adna metoda płatności nie ilustruje tych zmian tak dobrze, jak portfele cyfrowe – ich szeroka kategoria obejmuje między innymi Apple Pay, Google Pay czy Amazon Pay. Portfele cyfrowe pozostały popularne przez cały okres świąteczny, a ich wykorzystanie wzrosło o 54 proc. w listopadzie i grudniu w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.
Dane Salesforce Commerce Cloud pokazują gwałtowny wzrost liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem portfeli cyfrowych, który utrzymuje się przez kolejne kwartały, podczas gdy inne rodzaje płatności, w tym PayPal, usługi „Kup Teraz Zapłać Później” i przelewy bankowe odnotowują spadki. W przeciwieństwie do wzrostu portfeli cyfrowych spada popularność kryptowalut.
Opracowanie na podstawie danych firmy Salesforce