Stosunki gospodarcze między Bawarią a Polską rozwijały się w ostatnich latach bardzo dynamicznie. Obroty handlowe między oboma krajami wyniosły w roku 2012 8,6 mld euro, z czego polski import z Bawarii wyniósł 4,24 mld, a polski eksport do Bawarii 4,37 mld.
Wśród krajów Unii Europejskiej Polska zajmuje dziewiąte miejsce, jeśli chodzi o obroty handlowe Bawarii z zagranicą. Handel między Polską a Bawarią opiera się przede wszystkim na sektorze samochodowym, budowie maszyn i elektrotechnice.
@@
Polacy w Bawarii stanowią piątą co do liczebności grupę obcokrajowców. Oficjalnie
w Monachium jest 19 tysięcy Polaków. W Bawarii w 2004 r. założyli 35 623 firm na 44 877 założonych przez wszystkich obcokrajowców w Bawarii.
Bez wątpienia Polacy są najbardziej przedsiębiorczą grupą etniczną w Bawarii. Dla porównania, w tym samym czasie Niemcy założyli na terenie Bawarii 113 967. Co więcej, Polacy w Bawarii są cztery razy bardziej przedsiębiorczy niż Niemcy, gdyż na 10 000 osób czynnych zawodowo, 217 firm zakładanych jest przez Niemców, a 789 przez Polaków.
Szansa na ekspansję zagraniczną
Właśnie dlatego, aby jeszcze zbliżać stosunki gospodarcze między sąsiadami powstał projekt Biznes w Niemczech skierowany do start upów. Celem projektu Biznes w Niemczech jest wymiana wiedzy, nawiązanie kontaktów i zdobycie know how przez polskich przedsiębiorców w niemieckich warunkach.
Pięciu najlepszych autorów pomysłów oraz pięciu dziennikarzy skorzysta z trzydniowej wizyty studyjnej we wrześniu 2014 r. do Bawarii, zwanej Doliną Krzemową Europy. Polskie, młode, innowacyjne przedsięwzięcia będą miały szansę nawiązać kontakty z niemieckimi przedsiębiorcami i instytucjami, w wyniku których ich rozwiązania będą mogły zostać wdrożone na niemiecki rynek.
– Bardzo ważne jest by nie tylko promować młodych przedsiębiorczych Polaków, ale równocześnie dawać im realną szansę na skonfrontowanie swoich pomysłów na rynkach zagranicznych i nawiązanie relacji międzynarodowych. Bez takich programów wielu z nich nie miało by tej szansy. Okazuje się też, że wcale nie trzeba lecieć za wielką wodę, dogodny ekosystem czeka u naszych sąsiadów – mówi Agnieszka Kaźmierczak z Fundacji "Teraz Polska".
Polskie innowacyjne projekty będą miały także szansę na zagraniczną ekspansję. W wyniku projektu uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z działalnością w strefie euro oraz poznają mechanizmy rynkowe zarówno w Polsce jak i w Niemczech. – Partner projektu – Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej – nie jest jedynie grantodawcą w projektach polsko-niemieckich. Poprzez realizację projektów własnych i wsparcie wartościowych projektów zewnętrznych nasza instytucja pragnie stymulować doskonalenie i rozwój zawodowy, czego przykładem jest zorganizowany przez Justa PR konkurs na polskie start-upy – podkreślają dyrektorzy FWPN, prof. dr hab. Krzysztof Miszczak i Cornelius Ochmann.
– Projekt skierowany do młodych Polaków zaczynających karierę w biznesie przyczyni się do profesjonalizacji życia zawodowego, pozwoli młodym ludziom pewniej rozpocząć karierę zawodową, a w przyszłości – działać w świecie profesjonalnym – dodają dyrektorzy FWPN.
Konkurs i nagrody
– Aktywność młodego pokolenia polskich przedsiębiorców jest imponująca. Wciąż powstają nowe projekty innowacyjnych produktów i usług, a gro z nich z powodzeniem może konkurować z ofertą światowych liderów danej branży. Idealnym rozwiązaniem dla tego typu innowacyjnych przedsięwzięć jest jednoczesne wejście na kilka rynków – mówi Edward Tomasz Połaski, prezes Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. I dodaje, że możliwości ekspansji, jakie dają młodym przedsiębiorcom konkursy takie jak „Biznes w Niemczech” są nieocenionym wsparciem w drodze do osiągnięcia sukcesu na arenie międzynarodowej, budując przy tym obraz Polski, jako kraju ludzi kreatywnych i przedsiębiorczych.
W konkursie może wziąć udział każda pełnoletnia osoba, która ma ciekawy, innowacyjny pomysł na biznes lub jest on w fazie wdrożenia. Warunkiem jest możliwość wprowadzenia produktu lub usługi na rynek niemiecki. Aby wziąć udział w konkursie należy nagrać swoje wystąpienie o produkcie lub usłudze, którą autor chce wprowadzić na rynek. Z filmu powinno wynikać jakie potrzeby zaspakaja produkt lub usługa, w czym jest innowacyjny i czym wyróżnia się na tle konkurencji. I najważniejsze, dlaczego to właśnie autor tego pomysłu powinien pojechać z nami na wizytę studyjną do Monachium. Aby wziąć udział w konkursie nie trzeba znać języka niemieckiego, wystarczy mieć dobry pomysł na biznes i ciekawie o nim opowiedzieć.
W czerwcu jury konkursu wyłoni autorów pięciu najlepszych pomysłów, których zaprosimy na wyjazd studyjny do Monachium. Nagrodą główną jest zaproszenie do udziału w trzydniowej wizycie studyjnej w Monachium. Organizatorzy pokrywają koszty transportu, noclegów, tłumacza oraz organizują interesujące biznesowe spotkania z praktykami na terenie Bawarii.
– Ten konkurs to wielka szansa dla 5 firm, które już niedługo będą próbować swoich sił na najbardziej dojrzałym rynku Europy. By w pełni mogły przygotować się i wykorzystać czas spędzony w Niemczech ufundowaliśmy dla każdego laureata 3-miesięczny pakiet usług w akceleratorze biznesu Business Link, gdzie pod okiem praktyków będą mogli doprecyzować swoje oczekiwania i dopasować produkt do tego rynku – mówi Aureliusz Górski, Dyrektor Zarządzający Business Link.